گروه اجتماعی: رئیس مرکز رشد و فناوریهای زیارت گفت: در سایه غفلت متولیان فرهنگی، رقیبان خارجی کالاهای خود را در دل بازارهای این شهر قرار دادهاند تا از این طریق ضمن معرفی فرهنگ و آداب خویش، سود اقتصادی فراوانی را در این مسیر به جیب بزنند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اختتامیه دومین دوره ایدهپروری مرکز رشد فناوریهای فرهنگی و زیارت با موضوع سوغات زائران کودک و نوجوان، هفتم شهریورماه در فرهنگسرای کودک و آینده واقع در پارک کوهسنگی مشهد برگزار شد.
در ابتدای مراسم، پس از پخش کلیپ قرائت قرآن، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا(ع) امیر دائی صراف، معاون اجرایی مرکز رشد فناوریهای فرهنگی زیارت گفت: در این دوره پس از برگزاری داوری اولیه ایدههای ارائه شده، 56 ایده سوغاتی ویژه کودکان و نوجوانان مورد داوری هیئت داوران قرار گرفت که تعداد 17 گروه به مرحله نهائی راه یافتهاند و پس از داوری نهائی به 4 گروه برتر جوایزی اعطا خواهد شد.
پس از صحبتهای صراف، مهندس مهدی یکپسر، مجری ایدهپروری سوغات زائران کودک و نوجوانبا اشاره به نقش بازار سوغات در ارتقای شاخصهای فرهنگی و اقتصادی شهر مشهد، بیان کرد: عرضه سوغات فرهنگی گامی مؤثر در جهت تبیین فرهنگ رضوی است با این حال، این روزها زائران بسیاری تصور درستی از سوغات پایتخت معنوی ندارند.
مجری ایدهپروری سوغات زائران کودک و نوجوان ادامه داد: در این راستا در سایه غفلت متولیان فرهنگی، رقیبان خارجی کالاهای خود را در دل بازارهای این شهر قرار دادهاند تا از این طریق ضمن معرفی فرهنگ و آداب خویش، سود اقتصادی فراوانی را در این مسیر به جیب بزنند.
یکپسر در ادامه افزود: مردان و زنانی که این روزها پا به سن گذاشتهاند سوغاتی مشهد را با مهر، تسبیح، چادر نماز، نبات، زرشک، زعفران و نخود چی میشناسند اما در حال حاضر با تغییر ذائقه توسط چینیها یا تولیدکنندگان مالزیایی و پاکستانی دیگر خبری از مهر و تسبیح در سوغات این شهر مذهبی نیست به گونهای که کافی است، در پیچ و خم بازارهای این شهر گام برداری، آنگاه در مییابی که چگونه رقیبان عرصه را بر رفیقان تنگ کرده و در قلب فرهنگ این کشور تحفههای بیگانه را عرضه میکنند.
وی با بیان اینکه امروز نسلهای جوانتر سوغات مشهد را با بدلیجات، اسباب بازی، اشیای زینتی و سفالهای چینی میشناسند، اظهار کرد: انگار به آسانی بر پیشانی هر جنس و کالایی که از مرزهای خارج وارد میشود، مهر معنویت ثبت میشود اما در این میان متولیان فرهنگی ما دست روی دست گذاشتهاند تا زائران همچنان با تصوری غلط کالاهای دیگر را به جای سوغات مشهدالرضا(ع) به شهر و دیار خود ببرند.
مجری ایدهپروری سوغات زائران کودک و نوجوان گفت: روزگاری نه چندان دور سوغات مشهد در میان تمام شهرهای کشور معروف بود اما امروز تمام سوغاتی شهرهای دیگر نیز در این شهر پیدا میشود، از سوهان قم، گز و پولکی اصفهان تا قوتو کرمان، همچنین سوغاتهای چینی و خارجی و تحفه سایر شهرهای کشور از بازار رضا، عباسقلی خان تا حوالی میدان شهدای مشهد قد علم کرده است.
در ادامه مراسم حجتالاسلام هاشم مهذب، رئیس مرکز رشد و فناوریهای زیارت گفت: در این جلسات سعی شده که دورههای ایدهپروری به سمت خلاقیت حرکت کند زیرا ما اگر بخواهیم به مسائل فرهنگی جامعه بپردازیم، نمیتوانیم از سرمایهای به نام جوانان و نخبگان چشم پوشی کنیم بنابراین ما باید به سمت تولید محصولاتی برویم تا بتوانیم آنها را به راحتی در اختیار زائران قرار دهیم که این امر توجه مسئولان را میطلبد.
در ادامه مراسم، گروههای شرکت کننده به ارائه طرحها و ایدههای خود در حوزه سوغات زائر کودک و نوجوان پرداختند که از بین آنها به ترتیب چهار گروه «کفشدوزک»، با موضوع عروسک حجاب، «شتاب»، با موضوع ارائه محصولاتی برای مهارتورزی در حوزه نظم، «آفران»، سالنامه همراه کوچک و «سیپر»، بازی پازل اندرویدی با موضوع کتاب منطقالطیر به عنوان گروههای برتر این دوره انتخاب شدند.
همچنین گروههای نسیم آفاق وحی، با موضوع تولید پوشاک اسلامی، چرمینه، طراحی نشان ایرانی و اسلامی بر روی کیفها، آرمانشهر، ارائه آثار اسلامی در قالب پاپ آپ، و چتر، با موضوع کبوترانه نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.
یادآور میشود، در این مراسم، جواد محمدزاده مقدم، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی، عبدالله نصیری، قائم مقام و معاون فرهنگی شهرداری مشهد، محمد سهیلی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد و فعال فرهنگی و علی جاهدی، مدیر مرکز رشد ICT استان خراسان رضوی به عنوان هئیت داوران این دوره کار قضاوت را بر عهده داشتند.